Εικονογραφία σε Συναγωγή και στον αρχαιότερο Χριστιανικό Ναό, στην Δούρα – Ευρωπό
Οι Χριστιανοί ποτέ δεν είχαν αμφιβολίες, ότι οι Χριστιανικοί ναοί και οι άγιες εικόνες, χρησιμοποιούνταν από την αρχή στη λατρεία, όπου ήταν δυνατόν να υπάρξουν, λόγω των διωγμών. Όμως οι Προτεστάντες, με αυθαιρεσία διδάσκουν ότι αυτά ήταν πράγματα που έγιναν αργότερα, εξαιτίας "αποστασίας" από την πίστη. Όμως οι αρχαιολόγοι φέρνουν διαρκώς στο φως όλο και αρχαιότερα στοιχεία, για τη χρήση εικόνων και ναών, από την πρώτη Χριστιανική Εκκλησία. Και όπου και αν κοιτάξει ο αρχαιολόγος, δεν θα βρει πουθενά "Προτεσταντισμό", αλλά ΟΘΡΟΔΟΞΙΑ.
Τα στοιχεία που θα δείτε στη συνέχεια, έχουν διπλή σημασία:
1. Αποδεικνύουν ότι η Χριστιανική Εκκλησία, από την αρχή ακόμα, δεν διέφερε από τη σημερινή Ορθόδοξη, έχοντας ναούς, εικόνες και επίσκοπο, και
2. Αποδεικνύουν, ότι όχι μόνο οι Χριστιανοί, αλλά ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ, κατανοούσαν τη λέξη "είδωλο" με τη σωστή έννοια, δηλαδή ως "απεικόνιση θεού".
Έτσι, τόσο οι Χριστιανοί, όσο και οι Εβραίοι της πρωτοχριστιανικής εποχής, είχαν στους χώρους λατρείας τους ΕΙΚΟΝΕΣ αγίων.
Ιδού τα στοιχεία:
"Το οικοδόμημα είχε αρχικά κτισθεί, στις αρχές του 3ου αιώνα, ως ιδιωτική οικία κοντά σε άλλες οικίες και ναούς. Δεν ήταν, όμως, μια συνηθισμένη ταπεινή οικία. Ο ιδιοκτήτης της θα πρέπει να ήταν πλούσιο και εξέχον μέλος της κοινότητας. Το 232/233 η οικία υπέστη μετατροπές, με σκοπό ένα τμήμα της να λειτουργήσει ως τόπος συνάντησης και εκκλησιασμού Χριστιανών (domus ecclesiae).
Πρόκειται για την πρωιμότερη υπέργεια χριστιανική εκκλησία που μας είναι γνωστή μέχρι στιγμής. Οι πρώτοι Χριστιανοί συνήθιζαν να συγκεντρώνονται σε ιδιωτικές οικίες πριν από τον 3ο αιώνα μ.Χ., οπότε άρχισε η κατασκευή οικοδομημάτων αφιερωμένων αποκλειστικά στη χριστιανική λατρεία. Η οικία παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για τον πρόσθετο λόγο ότι σ’ έναν τοίχο της βρίσκονται χαραγμένες παραστάσεις τριών έφιππων στρατιωτών. Ίσως ο ιδιοκτήτης της να ήταν ένας Ρωμαίος αξιωματικός που έλαβε την απόφαση να παραχωρήσει ένα μέρος της στους ντόπιους Χριστιανούς, όντας και ο ίδιος Χριστιανός".
Τα παραπάνω ντοκουμέντα,(2)
Iconography in a Synagogue and the most ancient Christian Temple, in Dura - Europos
Christians never had any doubts that Christian temples and holy icons were in use from the very beginning for worship purposes, wherever it was of course feasible, on account of persecutions. However, the Protestants arbitrarily teach that these are things that occurred later on, because of “apostasy” from the faith. Archaeologists however are constantly bringing to light even older findings that indicate the use of icons and temples by the first Christian Church. Wherever the archaeologist may delve, he will nowhere see any signs of “Protestantism”; only ORTHODOXY.
The facts that you will see below, bear a double significance:
1. They prove that the Christian Church, even from its very beginning, was no different to today’s Orthodox Church, with its temples, icons, and bishops and
2. They prove that not only the Christians, but EVEN THE JEWS comprehended the term “idol” with its proper meaning, which is: “a depiction of God”. This is why both Christians and Jews of the first Christian era had ONLY images (icons) in their places of worship.
And here is the evidence:
As for the Christian temple, Mrs. Despina Iosif (a doctor of History at the
"The edifice had initially been built at the beginning of the 3rd century, in close proximity to other houses and temples. It was not, however, an ordinary, humble abode. Its owner must have been an affluent and prominent member of the community. In the year 232/233, the house underwent alterations, with the intention that a section of it was to be used as a meeting place and a house of worship for Christians (domus ecclesiae). This is the earliest example of an above-ground Christian temple that we know of to this day. The first Christians used to congregate in private homes before the 3rd century A.D., when the construction of edifices dedicated exclusively to Christian worship began. This house is of special interest for the additional reason that on one of its walls are certain etched representations of three mounted soldiers. Perhaps the owner was a Roman officer who had decided to cede a part of the house to local Christians, himself being a Christian also.”
(1) Εικόνα από Ιουδαϊκή Συναγωγή στη Δούρα Ευρωπο. Τα σχέδια, χρονολογούνται το 235 μ.Χ. Ανακαλύφθηκε το 1921. Photograph of the Judean Synagogue in Dura Europos. The murals date back to
(2) Λεπτομέρεια από την Συναγωγή. Σκηνή από το βιβλίο της Εσθήρ. Είναι αξιοσημείωτη η ομοιότητα με την Βυζαντινή Αγιογραφία. Είναι φυσικό, γιατί χρησιμοποιείται η Ελληνιστική τεχνοτροπία. Detail from the Synagogue. Scene from the Book of Esther. The resemblance to Byzantine Hagiography is remarkable. This is natural, as Hellenistic art forms were applied.
ΠΗΓΕΣ ΕΙΚΟΝΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΟΥΡΑ ΕΥΡΩΠΟ
SOURCES OF ICONS AND INFORMATION ON DURA EUROPOS
http://www.library.yale.edu/exhibition/judaica/jcsml.2.html
HISTORY OF WESTERN ARCHITECTURE AT THE
http://www.pitt.edu/~tokerism/0040/chrbyz.html
http://www.pitt.edu/~tokerism/0040/images4/ar.96.03629.jpg
ORTHODOX FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
http://www.philthompson.net/pages/icons/duraeuropos.html
http://www.philthompson.net/pages/faq/14.html#here
http://www.philthompson.net/pages/faq/index.html
«ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ», ΤΗΣ ΕΚΔΟΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ, Τ. ΣΤ’ ΣΕΛ 316, 497-498
«HISTORY OF THE HELLENIC NATION», BY EKDOTIKI ATHINON PUBLISHERS, VOLUME 6 PAGES 316, 497-498.